Autobedrijf Kager Lutjebroek

Autobedrijf Kager in Lutjebroek

Verkocht, en dan……..

Onlangs wilde een goede vriend van mij een nieuwe bedrijfsauto kopen. Na het bestuderen van diverse websites kwamen we uit bij een autohandelaar in Lutjebroek.

Niet direct de plaats waar je aan denkt als je een auto wilt kopen. Maar goed, de auto was zo goed als nieuw en had weinig kilometers gelopen. Dus wij op zaterdagochtend naar Lutjebroek (of all places…).

Bij het instellen van de navigatie ging het al mis, Lutjebroek wordt niet herkend…..Uiteindelijk blijkt dat het valt onder een grotere gemeente. Na 50 minuten rijden arriveerden we bij het automobielbedrijf. We kwamen voor een Volvo. Achter een wat gedateerd tankstation bevond zich een showroom met Daihatusu reclame. Gelukkig zagen we enkele Volvo’s staan, dus we zitten wel goed dachten we.

Het leek of de tijd had stilgestaan in deze showroom. Alleen de moderne garagedeur was met zijn tijd meegegaan. We werden te woord gestaan door een zeer aardige man. In ons gesprek met hem werd duidelijk dat hij de 3e generatie was die dit bedrijf had overgenomen. Wellicht is zijn zoon de 4e generatie. Na een korte introductie gingen we de auto bekijken waarvoor we gekomen waren. De verkoper zei eerlijk dat de auto al even te koop stond en hij er graag vanaf wilde. Op het dak van de auto lag een laagje stof…..Voor mij het signaal dat de prijs flink omlaag kon.

Voor de proefrit hoefden we niks af te geven. Geen legitimatie of iets dergelijks. De proefrit verliep goed en we gingen naar het kantoor. Aldaar kregen we een kopje filterkoffie en onder het genot van een tikkende Daihatsu klok begonnen we aan de onderhandelingen. De verkoper was zeer geinteresseerd in het beroep van mijn goede vriend. Afgezien van de koffie verliep het gesprek verder best goed. Er was oprechte interesse vanuit de verkoper. Na een goed gesprek over de prijs, we hebben er van de prijs nog een kleine 600 euro af kunnen krijgen. En passant werden we weer naar de showroom meegenomen omdat hij nog een “interessante” bedrijfsauto te koop had staan. Hier was mijn goede vriend niet in geinteresseerd. De afleverdatum van de auto was nog niet bekend. Vervolgens zijn er nog wat paperassen in orde gemaakt en hebben we afscheid genomen.

Precies een week later krijgt mijn vriend een telefoontje dat de auto klaar staat (!). Accuut heeft hij het geld overgemaakt, gelukkig hadden ze beiden een ING rekening. Daarna weer in de auto gestapt en naar Lutjebroek gereden. Hier werden we ontvangen door een andere verkoper. We liepen naar de auto die mijn vriend gekocht had. De achterklep werd geopend om te laten zien dat er ook nog een witte kentekenplaat bij zat. Toen weer naar het kantoor gingen werd ons weer een kopje filterkoffie aangeboden. Dit hebben we afgeslagen. Er was wat onduidelijkheid of de betaling wel binnen was. Ook was de tenaamstelling (nog steeds) niet duidelijk, ondanks tijdens de verkoop duidelijk was verteld dat de auto zakelijk bereden zou gaan worden. Mijn vriend had namelijk aangegeven dat hij er een electronisch logboek in wil laten installeren. Het uittreksel van de kamer van koophandel was reeds vijf dagen eerder al gemaild naar het automobielbedrijf, desondanks nog niet binnen……. Ook was niet duidelijk of er genoeg diesel in de auto zat. Na overhandiging van het rijbewijs is de auto op naam gezet en gingen we weer naar de aangekochte auto. Zonder verdere instructies over de auto zijn we vervolgens maar vertrokken.

Conclusie: Dit bedrijf werkt niet actief aan een beleid voor terugkerende klanten voor wat betreft de verkoop van automobielen. Interne communicatie mist op meerdere punten. De koffie was niet meegegaan met de tijd, net als het interieur. Geen servicegerichte informatie over de hoeveelheid diesel in de auto. Tenaamstelling ondanks duidelijke uitleg niet goed gegaan, email reeds 5 dagen eerder verzonden maar niet gebruikt, geen aanbod om instructies te geven over de auto, jammer dat de verkoper niet aanwezig was die de auto verkocht had. Oh ja, er werd ook nog een bosje bloemen gegeven. Mijn vriend had op de dag van aankoop nadrukkelijk aangegeven dat dit niet nodig was. Desondanks was er toch een bloemetje van het plaatselijke benzinestation. Zo zie je dat de verkoop in eerste instantie prettig en redelijk verliep. De verkoper deed zelfs nog aan nevenverkoop door een onverkoopbare auto aan te prijzen.

Dit bedrijf zal dus naar mijn mening niet de groei kunnen meemaken die het hard nodig zal hebben om ook de vierde generatie te kunnen overleven. Gezien de klantgerichtheid in de huidige vorm vrees ik het ergste………

http://klantgerichtverkopen.com