De Hemelse Pannenkoek Aerdenhout

De Hemelse Pannenkoek in Aerdenhout

Omdat ik zelf in Zandvoort woon rij ik hier regelmatig langs.

Sinds maanden hangt hier een spandoek buiten met de tekst:

“Wij zoeken met spoed nieuwe enthousiaste medewerkers !!!”

Nu vraag ik mij af: is het verloop van medewerkers hier nu zo groot of is er geen hond die hier wil werken? Immers, als je vrijwel permanent zo’n opvallend spandoek bij je ingang hebt hangen is er hier toch iets aan de hand!

In beide gevallen die ik eerder omschreef vind ik het niet positief. Waarom zou je je gasten confronteren met jouw personeelsprobleem? Ik ben van mening dat je hiermee een verkeerd signaal afgeeft.

Als het verloop in je personeelsbestand (te) groot is, dan is het goed om als ondernemer bij jezelf te raden te gaan wat er niet goed gaat. Gaat het om de sfeer binnen het bedrijf, de werkdruk of zijn het misschien wel de wisselende werktijden?

De 2e optie die ik schetste is nog minder leuk, als er niemand bij je wil werken. In dat geval is het zeker raadzaam een zelfscan te doen om te onderzoeken waar het mis gaat.

Als oprichter van klantgerichtverkopen.com geloof ik namelijk absoluut in gastheerschap welke in optima forma gepresenteerd wordt. Dus niet iedere week nieuwe of andere medewerkers. Los nog van het feit dat kennis en ervaring van het bedrijf opdoen tijd kost!

Als je dus regelmatig met nieuwe mensen werkt en je interne opleiding is niet of gedeeltelijk op orde, dan gaan je gasten dit ongetwijfeld merken. In deze tijd, waarin persoonlijke aandacht zo ontzettend belangrijk is, kan je je niet permitteren om telkens andere medewerkers in je zaak te hebben.

De kracht van een goede ondernemer is:

Blijven coachen, Blijven opleiden

Ik realiseer me dat dit voor de kleinere ondernemer misschien moeilijk is. Onmogelijk is het niet! Met goede time-management krijg je dit ook als kleinere ondernemer voor elkaar. Alleen dan kan je constructief werken aan een opbouw van je zaak met terugkerende tevreden klanten.

En als het dan niet lukt met je spandoek, laat het dan niet hangen! Ga via collega bedrijven, advertenties bij AH of in het plaatselijke suffertje actief op zoek naar medewerkers! De hotelschool zoekt altijd stageplekken! Om je behoefte aan medewerkers zo te etaleren is niet goed voor je gasten en niet goed voor je bedrijf.

Als ik als gast hier een pannenkoek wil eten bekruipt mij al direct het gevoel dat de wachttijd hier wel langer zal zijn omdat ze te weinig mensen hebben…….Dat wil je toch niet uitstralen Hemelse Pannenkoek!

Dit is dus alles behalve klantgericht. Omdat er iets schort binnen je bedrijf ga je letterlijk je gasten hiermee lastig vallen. Ja lastig vallen. Dit is namelijk een probleem van de ondernemer en niet van je gasten.

Dus Hemelse Pannenkoek, werk aan de winkel!