La Place Lelystad

La Place Lelystad (outletcentre)

Onlangs bezocht ik outlet village in Lelystad. Drukke bedoening. Veel koopjesbeluste klanten uit de gehele wereld. Tussen alle winkels van Michael Kors, WMF, Samsonite, etc bevinden zich ook veel horeca etablissementen. Ook La Place heeft hier een vestiging. Omdat het zondag is, blijven alle winkels en horeca langer open, tot 20.00 uur. Aangezien mijn gezin en ik wel fan zijn van alle vers bereide producten van La Place, besloten we om 17.30 uur daar nog een hapje te gaan eten……

In plaats van mooie volle presentaties (zie foto), waren de medewerkers bezig met opruimen en schoonmaken van de vitrines……Ik wilde een biefstukje eten dus ik vroeg een van de medewerkers of ik dit nog kon bestellen. Als antwoord kreeg ik dat het de afgelopen zondagen erg rustig was geweest en dat ze daarom minder hadden ingekocht. Het was vandaag, door het mooie weer, bijzonder druk geweest, met als gevolg dat ze voortijdig door hun voorraad heen waren. Geen biefstuk dus. Ok. Dan een broodje gerookte kip? Helaas ook uitverkocht……Wel waren er nog 2 broodjes met tonijnsalade. Alleen had deze salade een kleur die er verdacht veel op leek dat ie al wat ouder was. Met de staart tussen de benen zijn we maar afgedropen en zijn naar de dichts bijzijnde KFC gegaan.

Natuurlijk begrijp ik ook dat als je er een paar teleurstellende zondagen op hebt zitten, je wat voorzichtiger bent met je inkoop. Aan de andere kant bestaat er ook nog zoiets als het weerbericht in de gaten houden en mogelijk op de dag zelf je aanvoer nog wat bij te sturen. Het kan toch niet zo zijn dat je 2,5 uur voor sluiting en rond etenstijd geen fatsoenlijke maaltijd meer kunt aanbieden als restaurant?

Ik ben van mening dat je als La Place zijnde, risico’s moet durven nemen. Betrek je leveranciers hierbij om dit risico zo laag mogelijk te houden. Op het moment dat je niet in staat bent om je gasten te kunnen voorzien van maaltijden doe je iets niet goed. Bij mij in Zandvoort zie ik bijvoorbeeld dat enkele supermarkten meerdere malen per dag bevoorraad worden. Dan maak je mij niet wijs dat een miljoenen concern als La Place niet in staat zou zijn om flexibeler om te gaan met de bevoorrading van hun restaurants.

Klantgericht betekent iets anders dan voorraadgericht. Voor mij staat duidelijk vast dat de inkoopverantwoordelijke voor dit restaurant meer de focus heeft op zijn voorraad dan op zijn gasten. Geen goede zaak. Klantgericht betekent juist op de momenten dat je er niet op rekent, je je gasten toch op een goede manier van dienst kunt zijn. Hoe doe je dat? Dat is de creatieve en klantgerichte manager die risico’s neemt. In dit geval had hij in de loop van de dag nog extra voorraad kunnen inslaan van zijn leveranciers of van collega managers van La Place.

Hier is duidelijk nog werk aan de winkel La Place!